Tresky-plesky
:
Vo filme s výrazným filozofickým podtextom zaznieva hlavná šukšinovská téma: úvaha o postavení dedinského človeka vo vtedajšej sovietskej spoločnosti.
Vo filme s výrazným filozofickým podtextom zaznieva hlavná šukšinovská téma: úvaha o postavení dedinského človeka vo vtedajšej sovietskej spoločnosti.Sibírčan Ivan Rastorgujev má možnosť cestou do kúpeľov konfrontovať sa s ľuïmi najrôznejších povolaní, ktorých stretne vo vlaku a v Moskve, kde so ženou príjmu pohostinstvo v domácnosti starého profesora etnografie (ktorého neúprimný, sarkasticky zobrazený svet je „spojený“ s dedinou ikonami a samovarmi).Jeho protihráčmi sú výrazné typy a osobnosti, reprezentujúce isté životné názory a postoje. V konfrontácii s nimi dospeje k poznaniu, že druhým nemá čo závidieť, ak má svoju životnú istotu a že na svojom mieste je doma. Ivan neznáša falošnosť a pokrytectvo, preto sa pred „cudzími ľuïmi“ uzavrie do seba a stane sa nedôverčivým. V rušivom rytme veľkomesta sa dedinčanom sníva o obilných lánoch, o šírkach a diaľavách.V konfrontácii mesta a dediny išlo Šukšinovi vždy o hľadanie morálnych princípov ľudskej existencie, čím v jednoduchom výraze nadviazal na tradície klasickej ruskej literatúry a umenia. Vzdal tu aj hold ľuïom, ktorí ostávajú svojskí aj v situáciách, kde pôsobia čudne. Výborné dialógy slúžia ako charakterizačný prostriedok a zdroj humoru.Ide o prvý Šukšinov film, v ktorom je scenáristom, režisérom a hercom súčasne – o rok neskôr takto nakrútil svoje vrcholné dielo – Červenú kalinu.
Pridať medzi obľúbené